Soitin eilen sille asianajajalle, joka oli laatinut viimeisimmän kirjeen isäni puolesta minulle. Kyselin mahdollisesta testamentista, onko hänellä tietoa, sillä tätini haluaa selvittää onko sellaista tehty. Puhelun lopussa tämä asianajaja sanoi, että hänelle oli jäänyt sellainen käsitys isästäni, että hän olisi halunnut tavata minut vielä kerran.

Asiaa on vaikea uskoa todeksi. Kaikki hänen yhteydenotot ovat olleet hyökkääviä, etenkin äitiäni kohtaan. Useimmiten hän on ottanut yhteyttä jonkun asianajan tai toisen välikäden kautta. Yläasteella hän kävi juttelemassa rehtorini kanssa, mutta oli kieltänyt rehtoria kertomasta minulle asiasta! Rehtori onneksi tajusi tilanteen täydellisen outouden, ja kertoi joka tapauksessa. Tämän jälkeen minulla oli hetkellisesti ihan suora yhteys isääni puhelimessa, lähinnä huusimme toisillemme. Puhelu päättyi siihen, että hän löi luurin minun korvaani.

Muutama vuosi sitten sain häneltä kirjeen, se alkoi sanoilla "Oletettu tyttäreni". Kirje oli syyttelevä, vaatien minua luopumaan perinnöstä jne... Otin silloin yhteyttä oikeusaputoimistoon, he vastasivat kirjeeseen puolestani. Oikeusaputoimistossa siis selvitin, miten perintöasiat menevät, ja minulle selvisi, että vaikka luopuisin perinnöstä, se siirtyisi automaattisesti lapsilleni, ja heidän puolestaan en voi siitä luopua. Olisin oitis luopunut perinnöstä, jos se olisi lain puitteissa onnistunut ja jos sillä olisin saanut hänet jättämään minut rauhaan. Tuossa kirjeessä, tai sitä seuranneessa hän vielä vartavasten kielsi soittamasta hänelle, että se katsottaisi kotirauhan häiritsemiseksi! Pari vuotta sitten kävin antamassa verikokeen, josta selvitettiin DNA:n perusteella olenko hänen tyttärensä. Mitään vastauksia ei kuulunut. Ilmeisesti se kuitenkin todisti isälleni sen mikä oli jo entuudestaan kiistatonta.

Joskus tuon ensimmäisen kirjeen jälkimainingeissa sain useamman puhelun tuntemattomasta numerosta, kun vastasin, kukaan ei puhunut ja hetken päästä laski vain luurin. Oliko se isäni? Jos oli, miksei hän puhunut?

Näinkö toimii mies, joka haluaa tavata, joka haluaa olla yhteydessään tyttäreensä? Missä ovat ne henkilökohtaiset kirjeet, ilman syyttelyä ja äitini haukkumista, ne kirjeet, joissa hän vain mahdollisimman ystävällisesti ilmaisee haluavansa pitää minuun yhteyttä, pyytää minua soittamaan tai kirjoittamaan hänelle mitä minun elämääni kuuluu, pyytää ehkä tapaamaan?